VikkeEngman Tyhjänpuhujia on tarpeeksi

Sote- ja maakuntauudistus tulee

Sote- ja maakuntauudistusta vastaan on kapinoitu koko valmistelun ajan suurelta osin syystäkin. Sote-uudistuksesta käydyn keskustelun taso olisi voinut olla huomattavasti korkeampaa, mutta pääasiallinen keskustelu on käyty valinnanvapaudesta. Tällä hetkellä lainvalmistelu on kutakuinkin valinnanvapauden hyväksymistä vaille valmis. Valinnanvapaus menee tietysti läpi, koska sille ei ole tosiasiallisia juridisia esteitä ja lisäksi se on jo käytössä muissa pohjoismaissa.

 

Oikea keskustelu kuitenkin pitäisi käydä maakuntauudistuksesta, joka on käsittämättömällä tavalla saatu suhmuroitua osaksi sote-uudistusta. Ensinnäkin Keskusta on ainut eduskuntapuolue, joka uskoo maakunnan kykenevän järjestämään sote-palvelut kuntaa paremmin. Lisäksi aikataulu on täysin järjetön. Maakuntavaalit on tarkoitus järjestää lokakuussa 2018 vaikka lainsäädäntö ei ole edes vielä valmis. Lainsäädäntö tulee valmiiksi joskus syksyllä ja sen jälkeen ehdokkailla ja äänestäjillä pitäisi välittömästi olla valmius äänestää ja kampanjoida. Ihan missä tahansa kuluttajaoikeudessa tällainen tuomittaisiin ja todettaisiin, että tämä pitää vetää takaisin. Aikataulun mukaan maakuntavaltuustot järjestäytyvät tammikuussa 2019 ja jo helmikuussa maakuntien pitäisi tehdä päätöksiä sote-palveluiden järjestämisestä. Jokainen ymmärtää, että tämä ei voi toimia. Maakuntauudistus menee kuitenkin läpi, koska nyt jokaisella politiikassa vähänkään toimivalla henkilöllä on elämänsä tilaisuus päästä osaksi vallankäyttöä ilman minkäänlaista poliittista visiota. Vaaleissa ehdokkaat tulee tarjoamaan äänestäjille ennennäkemättömän määrän tunteisiin vetoavia iskulauseita, koska kenelläkään ei ole mitään käsitystä mistä he tulevat päättämään. Katastrofi on valmis mutta eihän se haittaa, koska ihmiset ovat jo tottuneet poliitikkojen jatkuvaan suhmurointiin.

Ville-Joonas Engman

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (19 kommenttia)

Käyttäjän ahkalevisalonen kuva
Kalevi Salonen

Sote-uudistuskeskustelua ei ole lainkaan käyty itse terveydenhuollosta vaan siihen kuulumattomista poliittisista uudisraivauksista: maakuntahallinnon luomisesta ja yritysten roolin lisäämisestä valinnanvapauden varjolla. Ikään kuin olisimme tähän asti olleet vailla jotain merkittävää.

Sanot, että valinnanvapaus menee tietysti läpi, koska sille ei ole tosiasiallisia juridisia esteitä ja lisäksi se on jo käytössä muissa pohjoismaissa. Mielestni mainitsemasi syyt eivät riitä, sillä paljon parempi vaihtoehto olisi toteutettavissa ilman mitään riskiä (http://ahkalevisalonen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/25...).

Sotessa on katastrofi valmis, elleivät siniset tartu ainoaan jäljellä olevaan oljenkorteensa. Heidän on kaadettava sote, sillä vain se on kyllin suurta pelastamaan heidän poliittisen henkensä.

Käyttäjän VikkeEngman kuva
Ville-Joonas Engman

Vielä vähemmän sitä keskustelua on käyty sosiaalipalveluista, jotka myös on osana tätä uudistusta. Meillä on tässä nyt käsillä uudistus jonka asiasisällöstä tietää vain kourallinen ihmisiä koko maailmassa ja siitä pitäisi nyt tehdä jotain johtopäätöksiä.

Käyttäjän PekkaMansala kuva
Pekka Mansala

"...jonka asiasisällöstä tietää vain kourallinen ihmisiä...".
Tuskin heilläkään mitään tietoa on. Vain sumutusta ja purukasan luomista.
Sekä soten, että maakuntamuutoksen ainoana tavoitteena on luoda valtavia purukasoja.
Purukasoille taas on tyypillistä, että kun niissä pyörii aina siinä jotain vaatteisiin tarttuu.

Käyttäjän KariHaapakangas kuva
Kari Haapakangas

Itse asiassa jokseenki kaikki eduskuntapuolueet myöntävät ettei nykyinen kuntarakenne kykene enää järjestämään sotepalveluita. Nykyinen kuntainliittohimmelijärjestelmä on sekava, eikä läpäise perustuslakivaliokunnan seulaa. Jokseenkin kaikkien eduskuntapuolueiden ratkaisu on "maakunta", mutta maakuntaa ei sovi sanoa maakunnaksi (joka on saastainen kepulainen juoni), vaan vaikkapa peruskunnaksi, aluekunnaksi tai isäntäkunnaksi.

Käyttäjän ahkalevisalonen kuva
Kalevi Salonen

On totta, että kunnat terveydenhuollon järjestäjinä on aikansa elänyt järjestelmä. Kuitenkin maakuntaratkaisu on ojasta allikkoon menoa. Ylivoimaisesti tehokkain ratkaisu olisi Terveyshallitus ja sen alla toimivat sairaanhoitopiirit (http://ahkalevisalonen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/25...).

Koko sote-keskustelua on leimannut piirre, että puhutaan aidanseipäistä ilman, että itse aidasta olisi mitään käsitystä. Nytkin on kiistelty viidestä ja 18 maakunnasta, vaikka tehokkain ratkaisu olisi ilman muuta Terveyshallitus, koska sen kautta saavutettaisiin kaikki mittakaava- ja integraatioedut. Itse asiassa maakuntaratkaisulla annettaisiin kohtuutonta etua yksityiselle puolelle, joka voi toimia valtakunnallisesti.

Terveyshallitusratkaisu poistaisi samalla julkisesta terveydenhuollosta kaikkein olennaisimman tehottomuuden syyn eli poliittiset pikkupäälliköt. Pitäisikö tässä antaa vielä lisätasoitusta yksityisille yrityksille, joista vastaava riippa puuttuu.

Käyttäjän KariHaapakangas kuva
Kari Haapakangas

Terveyshallitus veisi entistä enemmän valtaa paikalliatasolta ja antaisi sitä keskushallinnolle. Paikallisilla ihmisillä ei olisi mahdollisuutta vaikuttaa itseään koskeviin päätöksiin. Terveyshallituksen virkamiesvalta ei siis läpäisisi perustuslakivaliokunnan seulaa.

Käyttäjän ahkalevisalonen kuva
Kalevi Salonen Vastaus kommenttiin #8

Rohkenen suuresti epäillä, että terveydenhuollossa paikallispoliitikoilla olisi oleellista merkitystä. Aivan varmasti heidän puoluepoliittinen vallankäyttönsä johtaisi huonompaan tulokseen kuin mitä alan ammattilaiset saavat aikaan. Sitä paitsi sairaanhoitopiirissä paikallinen ääni kyllä pääsisi esiin. Perustuslain mukaan valtion tehtävä on vastata terveydenhuollosta. Se voi delegoida sen kunnille tai muille tahoille. Kuten sanottu julkisen terveydenhuollon tehottomuus siltä osin kuin se on totta johtuu juuri politiikan sotkemisesta kuvioihin.

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren

"Valinnan vapaus käytössä muissa pohjoismaissa."Kolme kysymystä.

1. Miten valinnanvapaus toteutuu Tanskan perusterveydenhuollossa?

2. Mikä taho vastaa ja tuottaa norjalaisten perusterveyden?

3. Mikä on ruotsalaisilla ykköshuolena liittyen syksyn vaaleihin?

Käyttäjän VikkeEngman kuva
Ville-Joonas Engman

1. "Perusterveydenhuollon valinnanvapaus perustuu potilaan aktiiviseen listautumiseen haluamalleen lääkärille. Potilas voi valita vapaasti hoitavan lääkärin, jos tämän listalla on tilaa. Jos lääkärin vastaanotto on yli 15 km:n päässä tai tiheään asutuilla kaupunkialueilla yli 5 km:n päässä" - THL
3. Varmaan maahanmuutto. Riippuu varmaan asuinalueesta sekin.

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren

1.Eli käytännössä se on se lähin perusterveydenhuollon lääkäri,joka pitää yksityisvasttanottoa.Maa on nimittäin jyvitetty heille väestön ja maantieteen mukaan.Suurissa kaupungeissa pikkasen pelivaraa.
3.Terveydenhuolto Svenska Dagbladetin (oik) mukaan.

Käyttäjän ahkalevisalonen kuva
Kalevi Salonen

"Valinnanvapaus menee tietysti läpi, koska sille ei ole tosiasiallisia juridisia esteitä ja lisäksi se on jo käytössä muissa pohjoismaissa." Kummastakaan mainitsemastasi seikasta ei ole sote-uudistuksen perusteluksi.

Kaikenlaisiin näennäisperusteluihin kyllästyneenä ehdottaisin seuraavaa ratkaisua (jos vielä päästäisiin jatkoajalle):
Kannattaisi perustaa nettiin alusta, joka vetäisi esitettyjä mielipiteitä yhteen. Se vaatisi jäsentelyn, jonka sisällä voisi esittää näkökohtia eri asioista puolesta ja vastaan. Kolmantena osiona voisi olla merkityksettömien perusteluiden listaus. Tämä kaikki tietenkin vaatisi puolueettoman editorin. Se tuskin olisi kohtuuttoman vaikea tehtävä, jos kaikki mielipiteet kuitenkin kirjautuisivat järjestelmään niin, ettei niitä voisi vaikenemalla torjua kuten nyt on laita. Tällaisen alustan luominen olisi paljon tähdellisempää kuin esimerkiksi nykyinen pyyntö ehdotuksista, joilla saataisiin maakunnille mielekästä toimintaa (https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/Partici...).

Käyttäjän KariKallio1 kuva
Kari Kallio

http://alueuudistus.fi/aikataulu
Hallitus päätti neuvottelussaan 5.7.2017, että maakunta- ja sote-uudistus tulee voimaan 1.1.2020 alkaen. Tällöin sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisvastuu siirtyy maakunnille. Maakuntavaalit järjestetään jo lokakuussa 2018.
Siis tämä alueuudistus on jo hyväksytty; sotesta vain vielä väännettään kättä, viimeiset iltalypsyt kuten termi kuuluu.

Käyttäjän MikkoToivonen1 kuva
Mikko Toivonen

Hakekaa mallit esimerkiksi Saksan Sairauskassajärjestelmästä tai Brittien NHS järjestelmästä. Molemmat aivan erilaisia kuin Suomen vanha tai uusi ajateltu järjestelmä. Molemmat antavat kuluttajalle erinomaisen lopputuloksen erittäin tasa-arvoisesti. Molemmissa pääsee lääkäriin samana päivänä. Saksassa hammas perushuoltokin on osa sairauskassamaksua.

Kummassakaan kunnat tai maakunta eivät hoida mitään. Saksassa sairauskassat omine järjestelyineen lääkärien kanssa, (Aidot ammatinharjoittajalääkärit etulinjassa) Britanniassa se "terveyshallinto keskitetysti, mutta sielläkin aidot ammatinharjoittajalääkärit ensilinjassa ja NHS (National Health Service)tukena.

Käyttäjän velitakanen kuva
Veli Takanen

Brittien nykyinen terveydenhuolto on samanlainen kuin Suomessa. NHS:n vastaaotolle pääsee tällä hetkellä Lontoossa noin kahdessa viikossa. Yksityiselle heti, kun kaivaa kuvetta.

Jos siis otetaan briteistä mallia, ei tarvitse tehdä juuri mitään.

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren

NHS sakkaa, koska Britannialla on säästökuuri.Ei järjestelmässä sinänsä ole vikaa.
Saksalla taas on varaa järjestelmään,missä työnantajat ja työntekijät maksavat 8% bruttopalkoista (yht 16%).Kyllä mikä tahansa systeemi toimii meilläkin,jos meillä olisi varaa pistää 2-3%/bkt lisää.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Juurisyy Suomen ongelmaan on hyvin laaja maa pienellä väestöllä. Maakuntia pitää tietysti perustaa koko maan alueelle, vaikka suurimmassa osassa maata ei ole minkäänlaista väestöllistä pohjaa ylläpitää "tårta på tårta" hallintoja (kunnat --- maakunta --- valtio).

Nykyinen hallitushan on alun alkaen peräänkuuluttanut byrokratian purkamista ja kustannussäästöjä. Nyt luodaan mittavassa määrin päällekkäistä hallintoa, Helsinkiinkin on suunniteltu tarvittavan jopa tuhansia uusia virkoja maakuntahallinnon vuoksi.

Läänien purkamisen yhteydessä ne korvattiin aluevirastoilla, jolloin hallinnon määrä supistui. Nyt mennään reippaasti toiseen suuntaan eikä tarvetta ole ollut muutoin kuin nyt tuon SOTE:n takia keksityn tekosyyn vuoksi. Tämä on äärimmäinen esimerkki keskustalaisesta siltarumpupolitiikasta.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Sitä "keskustalaista siltarumpupolitiikkaa" on pitkin ja poikin Eurooppaa, muun muassa Ruotsissa.
https://www.kainuunsanomat.fi/kainuun-sanomat/paak...
https://kaks.fi/wp-content/uploads/2016/04/Maakunt...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän HaMi kuva
Hannu Rautomäki

Sote-uudistuksen takana luuraa kokoomuslainen yksityisbisneksen tuominen verovaroin kustannetulle julkiselle sektorille, ja maakuntauudistuksen takana on kepulainen maitolava- ja siltarumpupolitiikka.

Käyttäjän HaMi kuva
Hannu Rautomäki

Osavahvistus edelläolevalle tuli tässä:

"Nyt tuli hallituksen luku: Jopa 25 000 sote-työntekijää siirtyy yksityisille"
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/243546-nyt-tuli-h...

Toimituksen poiminnat